سلسه بولتن‌های تولید محتوا-۱۱؛

بولتن «منطقه آزاد سایبری: راهکاری برای توسعه اقتصادی کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال» منتشر شد

تعداد بازدید:۱۴۷۳
روابط عمومی پارک فاوا: یازدهمین شماره از سلسه بولتن‌های تولید محتوای پارک فاوا با عنوان «منطقه آزاد سایبری: راهکاری برای توسعه اقتصادی کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال» ویژه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با هدف ایده‌پردازی و ایجاد گفتمان در ارتباط با «حکمرانی مدرن» در پارک‌های علم و فناوری منتشر شد.
بولتن «منطقه آزاد سایبری: راهکاری برای توسعه اقتصادی کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال» منتشر شد

سلسله بولتن‌های تولید محتوا در پارک فاوا، با پشتوانه بیش از 25 سال تجربه مدیریتی در پارک‌های علم و فناوری کشور، با هدف ایده‌پردازی و گفتمان‌سازی در خصوص جدیدترین مؤلفه‌ها، سازوکارها و مکانیسم‌های حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری تولید و منتشر می‌شوند.

از این رو، در این بولتن‌ها تجارب زیسته تیم مدیریتی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و خُبرگان این عرصه و نیز صاحب‌نظران حوزه‌های آی.سی.تی و دیگر عرصه‌های مرتبط مورد واکاوی قرار گرفته و متناسب با آخرین دستاوردها، تحولات و گفتمان‌های این حوزه، در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به همین منظور یازدهمین شماره از سلسه بولتن‌های تولید محتوای پارک فاوا با عنوان «منطقه آزاد سایبری: راهکاری برای توسعه اقتصادی کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال» ویژه اردیبهشت‌ماه 1401 زیرنظر، دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، مجری طرح، دکتر عباس قنبری باغستان و مشاور طرح، دکتر احسان چیت‎‌ساز با هدف ایده‌پردازی و ایجاد گفتمان در ارتباط با «حکمرانی مدرن» در پارک‌های علم و فناوری تولید و منتشر شده است.

در مقدمه یازدهمین شماره از سلسه بولتن‌های تولید محتوای پارک فاوا آمده است:

«فضای سایبری فضایی از جریان‌هاست که پیوسته با تعاملاتی که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود، رشد می‌کند. فضای سایبری که پنجمین حوزه پس از زمین، دریا، هوا و فضا نامیده می‌شود، محیطی مجازی است که اکثر فعالیت‌های روزانه خود را در آن انجام می‌دهیم. اما بر خلاف چهار حوزه دیگر، برای فعالیت به توجه دائمی و همکاری انسانی نیاز دارد. به بیانی دیگر، فضای مجازی را می‌توان دنیایی الکترونیکی فرض نمود که بر اساس فضای مشترک جهانی که در آن افراد برای تبادل ایده، خدمات و حتی دوستی متحد می‌شوند بنا نهاده شده است. ایزو خاطرنشان می‌کند از نظر فنی، فضای مجازی «محیط پیچیده‌ای است که از تعامل افراد، نرم افزارها و خدمات در اینترنت از طریق دستگاه‌های فناورانه و شبکه‌های متصل به آن به وجود می‌آید لیکن وجود فیزیکی ندارد». صرف نظر از تعریف آن، فضای سایبری مبنای انجام تجارت الکترونیکی و همچنین پایه و اساس اقتصاد دیجیتال است. ما با عصر دیجیتالی روبرو هستیم که مشخصه آن جریان ثابت کالاها و خدمات، دارایی‌های مالی، افراد، اطلاعات و ارتباطات است. در نتیجه، اقتصاد جهانی به طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شود و دیجیتالی شدن به حدی گسترش یافته است که اقتصاد جهانی امروزی یک اقتصاد دیجیتالی است و موانع تجاری را از بین می‌برد که اقتصاد و سیاست سنتی قادر به رفع آن نبودند. فضای مجازی جریانی جهانی و جدید نیست بلکه رشد تصاعدی آن در سال‌های اخیر امری تازه می‌نماید که حاصل پیشرفت اقتصادی گسترده ناشی از توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به‌ویژه اینترنت و دسترسی به دستگاه‌های همراه متصل (مانند تلفن‌های هوشمند)، است. با هزینه‌های کمتر و قابلیت اتصال پذیری بیشتر، پلتفرم‌های ICT این امکان را به وجود آورده‌اند کالاها و خدمات از طریق تجارت الکترونیک جریان پیدا کنند. تراکنش‌های تجاری جهت استفاده از اطلاعات بدون نیاز به اقامت فیزیکی در مکان خاصی، از طریق این «فرا فضا یا همان فضای مجازی» در گردش هستند. این امر تجارت در بستر فضای مجازی را تبدیل به امری جذاب و با صرفه اقتصادی بالا کرده است، که درنهایت در شکل تجارت الکترونیک متجلی می‌شود.»

برای مشاهده یازدهمین شماره از سلسه بولتن‌های تولید محتوای پارک فاوا اینجا را کلیک نمایید.
 

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات سلسه بولتن‌های تولید محتوا منطقه آزاد سایبری


نظر شما :