در سومین روز از سفر به مالی؛

رئیس پارک فاوا و هیئت همراه از دانشگاه علوم و فناوری کشور مالی بازدید کردند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۸ کد : ۸۴۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۴۶
روابط عمومی پارک فاوا: در سومین روز از سفر رئیس پارک فاوا و هیئت همراه به کشور مالی، این هیئت روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ از دانشگاه علوم و فناوری و نیز مؤسسه علمی-کاربردی کشور مالی بازدید به عمل آوردند.
رئیس پارک فاوا و هیئت همراه از دانشگاه علوم و فناوری کشور مالی بازدید کردند

در ابتدای این دیدار آقای یعقوب دائو (Yacoba Dao) رئیس دانشگاه علوم و فناوری کشور مالی ضمن استقبال از هیئت ایرانی گفت: دانشگاه ما یک دانشگاه عمدتاً فنی و مهندسی است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور مالی محسوب می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم و فناوری مالی ادامه داد: دانشگاه ما شامل 4 دانشکده علوم و فنون، مؤسسه علمی-کاربردی، پزشکی و داروسازی است. دانشکده علوم و فنون که به زودی به کابالا منتقل می‌شود، تا مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. در این دانشگاه به فارغ‌التحصیلان مدرک آکادمی سیسکو نیز اهدا می‌شود. برخی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای ادامه تحصیلات خود در آکادمی سیسکو به دیگر کشورها سفر می‌کنند. ما عضو دانشگاه مجازی آفریقا نیز هستیم که پایگاه اصلی این دانشگاه در نایروبی کنیا است. حدود 14000 دانشجو و 668 استاد در این دانشگاه وجود دارند. دانشکده علوم و فنون نیز دارای 20 استاد رسمی و 57 استاد حق‌التدریس و 9000 دانشجو است.

رئیس دانشگاه علوم و فناوری مالی افزود: در کشور ما به صورت کلی بودجه زیادی به بخش پژوهش و تحقیق اختصاص نمی‌یابد اما خوشبختانه پژوهشگران جوان این کشور با شرکت در رقابت‌های جهانی جوایز نقدی زیادی کسب کرده و آن را در راستای توسعه علم به کار می‌گیرند. کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا یکی از برگزارکنندگان این رقابت‌ها هستند. 

آقای یعقوب دائو (Yacoba Dao) با برشمردن اهداف و برنامه‌های آتی این دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف ما آموزش دانشجویان برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی شرکت‌های مالیایی است. یکی دیگر از برنامه‌های ما توسعه همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی است که امیدواریم با همکاری شما هرچه سریع‌تر به آن دست یابیم.

رئیس دانشگاه علوم و فناوری کشور مالی با اشاره به تجربه محدود این دانشگاه در ایجاد شرکت‌های فناور از طریق نو فارغ‌التحصیلان این دانشگاه خواستار انتقال تجربیات پارک فاوا به این دانشگاه در تأسیس و راه‌اندازی استارتاپ‌های دانشگاهی شد.

در ادامه این بازدید دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک فاوا با بیان اینکه یکی از اهداف سفر ما به کشور مالی ایجاد یک مرکز نوآوری با همکاری وزارت علوم این کشور است، گفت: امروزه دانشگاه‌ها حرکت خود را به سمت دانشگاه نسل سوم که با عنوان دانشگاه کارآفرین شناخته می‌شود، آغاز کرده‌اند. در دانشگاه نسل اول که تنها وظیفه آموزش را بر عهده دارد، شما تنها شاهد محیط آموزشی هستید اما در یک دانشگاه نسل سوم، علاوه بر آموزش به دانشجویان کمک می‌شود تا کسب و کار مبتنی بر آموزش را راه‌اندازی کرده و پس از فارغ‌التحصیلی شرکت خود را تأسیس نمایند. در این صورت دانشگاه نقش بسزایی را در توسعه اقتصادی جامعه ایفا خواهد کرد. 

مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک ضمن برشمردن ویژگی‌های یک مرکز نوآوری استاندارد، نقش پارک فاوا را در تأسیس این مرکز برای کشور مالی عنوان کرد و افزود: یک مرکز نوآوری نیازمند فضای فیزیکی و شیوه عملکرد تعریف شده است که طراحی آن را ما برای شما انجام خواهیم داد. آموزش نیروی انسانی مربوطه نیز بر عهده ما است. مراکز نوآوری عمدتاً با دانشکده‌های فنی، انفورماتیک و علوم کاربردی همکاری خواهند داشت. همچنین هسته تحقیقاتی متشکل است از استاد و دانشجویانی که در مورد یک موضع خاص به انجام کار تحقیقاتی می‌پردازند. لازم به ذکر است که این تحقیقات نمی‌توانند صرفاً تحقیقاتی-علمی باشند، بلکه باید با هدف دستیابی به محصولی انجام شوند که پتانسیل ورود به بازار را دارد. 

وی ادامه داد: یک مرکز نوآوری سالانه تعدادی هسته را با توجه به ظرفیت خود پذیرش می‌کند. البته فضایی که در اختیار دارند به تنهایی تعیین‌کننده این ظرفیت نیست، بلکه امکانات اعطای اعتبارات مالی برای حمایت از هسته طی این دوره مشخص‌کنندۀ این ظرفیت است. به طور معمول مراکز نوآوری، تأثیرات اقتصادی قابل توجهی هم برای جامعه و هم برای دانشگاه دارند. امروزه در دانشگاه‌های بزرگ دنیا مثل دانشگاه ام.آی.تی آمریکا، تا 40 درصد از بودجه دانشگاه از درآمد دانشگاه از شرکت‌ها تأمین می‌شود. 

دکتر صدیق در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سال گذشته رهبر معظم ایران به دولت توصیه کرد در راستای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان اهتمام ورزد. البته باید توجه داشت که ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کار بسیار دشواری است. به عنوان مثال شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که اولین پارک علم و فناوری ایران است، طی 20 سال گذشته 600 شرکت تأسیس کرده ‌است که شایان تحسین است. ما می‌توانیم تجربیات خود را در این زمینه به کشور مالی و به خصوص دانشگاه شما منتقل کنیم. 

در ادامه دکتر عباس قنبری باغستان، مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا با اشاره به تفاوت دانشگاه و پارک علم و فناوری در مهارت‌افزایی دانشجویان و تجربه ایران در راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاهی گفت: در صورت بازدید حضوری از پارک فاوا از نزدیک شاهد فرایند تبدیل شدن ایده به محصول خواهید بود. در دانشگاه، دانشجویان صرفاً به صورت انباشتی نظریه‌ها و دانش را حفظ می‌کنند اما در پارک علم و فناوری، دانشجویان مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که بتوانند ایده‌های خود را تبدیل به محصول کرده و به فروش برسانند. تعریف این پروژه‌ها و عملیاتی کردن آن‌ها بیشتر یک فرایند علمی و نرم‌افزاری است.

دکتر قنبری افزود: تبدیل شدن دانشگاه به دانشگاه نسل سومی نیازمند تدوین و توسعه مجموعه ای از فرایندها و مکانیسم نرم افزارانه است که اهتمام ویژه مسئولان و مقامات دانشگاهی را می‌طلبد. به عبارت دیگر صرف اختصاص فضا و مکان برای این امر کافی نیست، بلکه دانشجویان باید در حین تحصیل با مهارت‌های خلاقانه و نوآوری آشنا شوند و سپس دانشگاه با فراهم ساختن تسهیلات، زمینه‌های شکوفایی استعداد آن‌ها را فراهم کند. 

وی یادآور شد: پارک فاوا آمادگی دارد که تجربیات خود در زمینه این فرایندها و مکانیسم‌ها را به دانشگاه علوم و فناوری مالی منتقل کند. پارک فاوا همچنین می‌تواند در صورت نیاز، بسیاری از دوره‌های آموزشی لازم را به صورت مجازی برای دانشگاهیان برگزار کند. 

گفتنی است؛ هیئت اعزامی از پارک فاوا پیش از این با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی، وزیر ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و نوسازی دولتی و رئیس مرکز ملی تحقیقات علمی و فناوری کشور مالی دیدار کرده و از مجموعه دانشگاهی کابالا باماکو بازدید کردند. 

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مالی آفریقا دانشگاه علوم و فناوری


نظر شما :