در اولین روز از سفر به مالی؛

رئیس پارک فاوا و هیئت همراه با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور مالی دیدار کردند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۸۳۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۳۷
روابط عمومی پارک فاوا: دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، رئیس پارک فاوا که در قالب یک هئیت سه نفره از پارک به کشور مالی سفر کرده است، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با آمادو کیتا، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور مالی دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو طرف برای توسعه همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.
رئیس پارک فاوا و هیئت همراه با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور مالی دیدار کردند

در ابتدای این جلسه آمادو کیتا، وزیر آموزش عالی و تحقیقات کشور مالی ضمن خوشامدگویی به هیئت ایرانی و با اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران گفت: سال گذشته سفری به ایران داشتیم و شانس این را داشتیم که توسط ملتی پرشور مورد استقبال قرار گرفتیم. آنچه در سفر تجربه کردیم، تمامی تصورات من را در مورد این ملت شریف تأیید کرد. طی این سفر علاوه بر تهران، از شهر مشهد نیز بازدید کردیم. با ملتی بسیار آموزش‌دیده و پیشرفته در زمینه تکنولوژی آشنا شدیم. با وجود تحریم‌هایی که در چند سال اخیر بر ایران تحمیل شده است، ایران این افتخارات را کسب کرده است. در حالی ‌که کشور مالی نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد، چرا که این طور خواست که سیاست خود را تغییر داده و شرکای خود را با آزادی انتخاب کند. روحیه ایران برای ما الهام‌بخش خواهد بود، زیرا طی اقامت خود در ایران به عملکرد هوشمندانه ایران پی بردیم. سفر شما به کشور مالی نتیجه منطقی تعاملات صورت گرفته در تهران است.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات مالی افزود: پس از بازگشت از ایران، با هیئت‌دولت و دیگر وزرای کشور مالی مذاکرات گسترده‌ای در خصوص آنچه در ایران مشاهده کردیم و زمینه‌های بالقوه همکاری با کشور شما انجام دادیم. از اینکه شما را در مالی می‌بینیم، خیلی خوشحالیم. به قول نخست‌وزیر کشورمان، ستارگان در تاریکی دیده می‌شوند. الان که کشور ما در دوران سختی به سر می‌برد، خوشحالیم که دوستان خود را در کنارمان می‌بینیم.

در ادامه این جلسه دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک فاوا ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کشور مالی و دیدار با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور به تبیین تفاوت‌های دانشگاه‌های نسل اول تا سوم پرداخت و گفت: شما در دانشگاه نسل اول شاهد محیط‌های آموزشی هستید. در دانشگاه نسل دو، مراکز تحقیقاتی را علاوه بر محیط آموزشی می‌بینید. وظیفه دانشگاه نسل اول و دوم تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه و تولید محصول تحقیقاتی است. نیروهای فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های نسل اول و دوم نیازمند شرکت‌هایی هستند که آن‌ها را استخدام کنند. لذا از حدود سه یا چهار دهه قبل، دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده‌اند. به عبارتی دیگر، خروجی دانشگاه نسل سوم فارغ‌التحصیلان صرف رشته‌های مختلف نیست، بلکه شرکت‌های کوچک استارتاپی است. دانشگاه نسل سوم علاوه بر آنچه که در دانشگاه‌های نسل یک و دو وجود دارد، دارای مراکز نوآوری و پارک‌های دانشگاهی نیز است؛ بنابراین ما در دانشگاه نسل سوم باید دانشجویان و اساتید را در راستای تبدیل ایده‌های محصولاتی به محصولات و شرکت‌های کوچک یاری کنیم.

وی افزود: از آنجا که کشور مالی را یک کشور دوست و برادر مسلمان می‌دانیم، عمیقاً این تعهد را احساس می‌کنیم که از هرگونه کمکی در این راستا فروگذار نکنیم. 

رئیس پارک فاوا با اشاره به درخواست وزیر علوم و تحقیقات مالی از پارک فاوا برای راه‌اندازی و تأسیس پارک فناوری دانشگاه در این کشور افزود: اصلی‌ترین دلیل سفر ما به کشور مالی، ارزیابی شرایط و پتانسیل دانشگاه‌های این کشور برای راه‌اندازی پارک فناوری و نیز دستیابی به تفاهم مشترک در زمینه طراحی و ایجاد یک مرکز نوآوری در یکی از دانشگاه‌های مالی و نیز آشنا کردن این کشور با این مفهوم است. 

مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک فاوا در ادامه، روند ایجاد مرکز نوآوری در کشور مالی را تشریح کرد و گفت: ما در ابتدا مستعدترین دانشگاه که به لحاظ شرایط امکان ایجاد اولین مرکز نوآوری را داشته ‌باشد، انتخاب کرده و به شما پیشنهاد می‌کنیم. در گام بعدی باید نرم‌افزارهای اداره مرکز نوآوری با توجه به شرایط اجتماعی شما طراحی شود. انجام این کار در سراسر دنیا در قالب قراردادهای مشاوره انجام می‌شود. این قراردادهای مشاوره تمامی نیازها را باید بررسی نماید؛ از جمله پیشنهاد مصوبات لازم در دانشگاه برای ایجاد مراکر نوآوری، پیشنهاد روش‌های کاری و ایجاد تمام سازوکارهای لازم. 

دکتر صدیق ادامه داد: علاوه بر این قرارداد مشاوره، باید سرمایه‌گذاری اولیه‌ای برای ایجاد مرکز نوآوری انجام شود. مرکز نوآوری عملکرد کامل پارک علم و فناوری را دارا است اما با توجه به مقیاس کوچکتر آن نیاز به سرمایه‌گذاری کوچکتری دارد؛ بنابراین توصیه خود ما آن است که این کار را با مرکز نوآوری شروع کنید و پس از دستیابی به موفقیت آن را به پارک علم و فناوری ارتقا دهید. ما نیز بخش آموزش مدیران را انجام می‌دهیم، به‌طوری که بلافاصله پس از آموزش، امکان افتتاح مرکز نوآوری وجود داشته باشد. همچنین زمانی را برای اولین فراخوان پذیرش این مرکز نوآوری دانشگاهی مشخص خواهیم کرد. بعد از شروع به کار این مرکزی نوآوری، تا یک سال بر روند کار این مرکز نظارت خواهیم داشت. 

رئیس پارک فاوا در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: 25 سال پیش با ایرلند قراردادی در خصوص پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات منعقد کردیم که مبلغ آن حدود 1 میلیون یورو بود اما ما به اینجا آمدیم که به کشور دوست و برادر خود کمک کنیم و هدف اصلی ما کسب درآمد نیست. همچنین گام بعدی پس از فعال شدن این مرکز نوآوری، همکاری این مرکز با خود پارک فاوا و دیگر پارک‌ها است. شرکت‌های تأسیس‌ شده می‌توانند همکاری مشترک خود را با شرکت‌های پارک فاوا آغاز کنند.

در ادامه وزیر آموزش عالی و تحقیقات کشور مالی ضمن استقبال از ایده ایجاد مرکز نوآوری در یکی از دانشگاه‌های مالی یادآور شد: طی مذاکرات صورت گرفته در سفرمان به ایران بر انگیزه برقراری ارتباط بین پژوهش و تولید تأکید داشتیم؛ پژوهشی که به تولید در صنایع مختلف همچون کشاورزی، حمل و نقل، توسعه شهری، مخابرات و... با استفاده از فناوری‌های نوین منتج شود. 

آمادو کیتا در پایان افزود: ما برای سفر شما و هیئت همراه به کشور مالی برنامه‌ریزی گسترده‌ای را با دانشگاه‌هایمان انجام دادیم. دانشگاه‌های بزرگ ما در این چند روز میزبان شما بوده و منتظر ارزیابی و پیشنهادات شما خواهند بود. همچنین مایل هستیم که قبل از پایان سفر، جلسه‌ای برای جمع‌بندی با شما و هیئت ایرانی در خصوص ارزیابی‌تان از زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری‌ فی‌مابین در آینده داشته باشیم.

گفتنی است؛ در این جلسه علاوه بر هیئت ایرانی متشکل از دکتر صدیق دامغانی‌زاده، دکتر عباس قنبری باغستان و مهندس محمدعلی جعفری، همچنین آقای طالشی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باماکو، تعدادی از معاونان وزارت آموزش عالی و تحقیقات کشور مالی و رؤسای دانشگاه‌های این کشور نیز حضور داشتند. 

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مالی آفریقا


نظر شما :