کارگاه آموزشی حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری-۵؛

مهندس محمد علی جعفری: پارک فاوا از نوع پارک‌های سمت بازار و مکمل خدمات پارک‏‌های سمت عرضه است

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۷۷ اخبار و رویدادها اخبار تاد
تعداد بازدید:۲۶۸۶
روابط عمومی پارک فاوا: کارگاه آموزشی حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری ویژۀ دبیران شورای هماهنگی مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های سراسر کشور، به میزبانی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) و با همکاری روابط عمومی وزارت عتف به صورت حضوری و برخط در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شد.
مهندس محمد علی جعفری: پارک فاوا از نوع پارک‌های سمت بازار و مکمل خدمات پارک‏‌های سمت عرضه است

در این کارگاه آموزشی مهندس محمدعلی جعفری مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا با موضوع معرفی «شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال(تاد)» به سخنرانی پرداخته‌اند که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید:

محمدعلی جعفری مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا، در ابتدای سخنان خود در خصوص تولد یک کسب و کار و نقش ساختارهای حمایتی در کشور گفت: برای ایجاد یک کسب و کار در کشور ساختارهای حمایتی مانند مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علمی/ علم و فناوری وجود دارد. در ابتدای این فرایند معمولاً یک هسته و تیم با برنامه تجاری مشخص که نمونه اولیه یک محصول را دارند، توسط شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری و مراکز رشد حمایت شده و به شرکت‌های دارای محصول پارک‌ها و مراکز توسعه فناوری وارد می‌شوند. پارک‌های علمی/ علم و فناوری به شرکت‌ها برای به دست آوردن بازار ملی و در نهایت بازار بین‌المللی کمک خواهند کرد. به عبارت دیگر پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از نوع پارک‏های سمت (تقاضا) بازار است و مکمل خدمات پارک‏های سمت عرضه محسوب می‏شود.

جعفری نکاتی را درخصوص دسته بندی اکوسیستم حمایت از توسعه فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: مرحله پیش رشد یا هسته‌ها در قالب MVP+Team+BizPlan، مرحله رشد یا شرکت‌های نوپا در قالب BSP/Product، مرحله توسعه یا شرکت جوان در قالب Product+Market و مرحله بلوغ یا شرکت‌های بالغ و محوری در قالب Portfolio+Market share وجود دارند. پارک‌های دانشگاهی و مراکز رشد تمرکز خود را بر مرحله رشد و پیش رشد قرار داده و پارک‌های علم و فناوری(استانی) بر تمامی این مراحل متمرکز هستند. همچنین پارک‌های فناوری(سمت بازار) مانند پارک فاوا تمرکز خود را بر مراحل توسعه و بلوغ قرار داده است.

مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا در ادامه به ارائه تعریفی از شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) پرداخت و عنوان کرد: شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) پلتفرمی است که در آن پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های دارای مجوز رسمی، با هدف ارتقای سطح فعالیت‌ها در حوزۀ ICT و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، با یکدیگر همکاری می‌‎کنند. پارک فاوا در شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال شرکای استراتژیک مختلفی مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز و کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد واحدهای فناور و شتابدهنده‌ها دارد.

وی داشتن دستورالعمل‌های پذیرش واحدهای فناور، شورای پذیرش مستقل و فرایند مدون اجرایی پذیرش، داشتن دستورالعمل حمایت‌های مالی، داشتن سیستم نظارت و ارزیابی فعالیت‌های واحدهای فناور مستقر، فضای اداری موجود و قابل استفاده برای واحدهای فناور و سابقه فعالیت های گذشته را از محورهای پذیرش عضو در شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان کرد.

جعفری چهار هدف حمایت‌های مالی هدفمند، اشتراک دانش و تجربه، آموزش و مشاوره و شبکه‌سازی را از اهداف کلی شبکه اعلام کرد و یادآور شد: حمایت‌های مالی هدفمند از طریق گرنت فناوری(جوانه و شکوفایی)، اعتبار رشد و اعتبارات اختصاصی پارک فاوا (بین‌المللی سازی، حمایت از شفافیت اقتصادی و...)؛ اشتراک دانش و تجربه را از طریق اشتراک دانش و تجربیات پارک‌ها، مستندات و آئین نامه‌ها در اکوسیستم و کمک به توسعه سیستم‌های مالی و اجرای روش پیشکار؛ آموزش و مشاوره را از طریق حمایت از آموزش‌های مورد نیاز هسته‌ها و شرک‌ها، مشاوره‌های حرفه‌ای در کلینیک‌های مشاوره و دوره‌های مهارتی برای نیروی کار استان؛ و شبکه سازی را از طریق تسریع و هم افزایی در ارائه خدمات به مخاطبان و جلسات و همایش‌های هم اندیشی صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا در ادامه به خدمات قابل ارائه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به اعضای شبکه تاد پرداخت و گفت: به جز اعطای گرنت‌های مختلف به شرکت‌ها، حضور در پاویون پارک فاوا در نمایشگاه‌ها، اسکان متقابل شرکت‌ها در مراکز عضو شبکه، تجاری سازی و برندینگ محصولات، خدمات بین‌المللی‌سازی و کمک به پذیرش شرکت‌ها در بورس و ایجاد شفافیت مالی از جملۀ خدمات قابل ارائه پارک فاوا به اعضای شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال است.

وی در پایان همچنین به ایستگا‌ه‌های حمایتی مانند اعتبار اجرایی، اعتبار شکوفایی، اعتبار رشد و اعتبار جوانه اشاره کرد و یادآور شد: هدف اعتبار اجرایی تأمین بخشی از هزینه‌های اجرایی برنامه‌های حمایتی شبکه در مراکز عضو است. همچنین گرنت یا اعتبار جوانه حمایت مالی پارک فاوا است که به پایان نامه‌ها/رساله‌های دارای ایده که در راستای دستیابی بهMVP  در برنامه گرنت فناوری وزارت عتف پذیرفته شده‌ و توسط پارک فاوا انتخاب می‌شوند، تعلق می‌گیرد.

جعفری تصریح کرد: گرنت رشد حمایت مالی پارک فاوا است که به شرکت‌های دوره رشد مستقر در مراکز عضو شبکه تاد تعلق گرفته و اعتبار شکوفایی حمایت مالی پارک فاوا از آزمایشگاه‌های فناور است که به منظور تولید محصول نیمه صنعتی یا ارتقای فناوری محصولات موجود پرداخت می‌شود. این حمایت با مشارکت وزارت عتف در آن بخش از برنامه گرنت فناوری است که به حمایت طرح‌ها یا پروژه‌های فناورانه و بازارگرای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اختصاص دارد.

لازم به یادآوری است که در کارگاه آموزشی «حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری» که روز چهارشنبه، 26 خرداد ماه در سالن همایش های پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد، علاوه بر مدیر کل روابط عمومی وزارت عتف، 10 نفر از دبیران روابط عمومی مناطق دهگانه وزارت عتف به صورت حضوری و بیش از 150 نفر از مدیران روابط عمومی پارک های علم و فناوری و دانشگاه های سراسر کشور به صورت غیرحضوری شرکت داشتند.

همچنین دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، مشاور وزیر  و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع «حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری؛ نگاهی به تاریخ توسعه پارک‌های علم و فناوری در ایران»؛ دکتر ندا شفیعی، سرپرست اداره کل وزارت عتف با موضوع اهمیت ارتباطات مؤثر در فعالیت‌های روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری؛ دکتر احسان چیت‌ساز، معاون توسعه بازار پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع مقیاس‌پذیری کسب‌وکارهای مدرن از طریق تأمین مالی جمعی و دکتر عباس قنبری باغستان، مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا با موضوع ضرورت گذار به استانداردسازی در حکمرانی مدرن پارک‌های علم و فناوری از جمله دیگر سخنرانان این کارگاه آموزشی بودند.

کلید واژه ها: مهندس محمدعلی جعفری کارگاه آموزشی حکمرانی مدرن در پارک های علم و فناوری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نظر شما :