در اولین جلسه شورای بینالملل پارک فاوا مطرح شد؛
شورای بینالملل نقش مشورتی و راهبردی دارد
![شورای بینالملل نقش مشورتی و راهبردی دارد](/images/www/fa/news/news-primary/2021/1622714718-screenshot-1-.png)
در این جلسه، ابتدا دکتر محمدجعفر صدیق، رئیس پارک فاوا در خصوص چرایی تشکیل این شورا گفت: پارک فاوا در آغاز راه بینالمللیسازی و تجاری است و تجربه قبلی زیادی در این زمینه وجود ندارد. شرکتهای فناور عضو پارک هم ممکن است لزوماً تجارب زیادی در زمینه مکانیسمهای بینالمللی سازی نداشته باشند؛ به همین دلیل شورای بینالملل پارک فاوا نقش «مشورتی» و «راهبردی» برای موارد ذکر شده دارد. علاوه بر آن، شورای بینالملل جایگاه «واضع قوانین» به منظور تایید طرحها و دستورالعملهای مربوطه را نیز برعهده دارد.
در ادامه این نشست، دکتر احسان چیت ساز، معاون توسعه بازار پارک فاوا با اشاره به وظایف و اختیارات این شورا و محورهای همکاری پارک با شرکتهای کارگزار گفت: هدف از تشکیل شورای بینالملل پارک فاوا معرفی محصولات و خدمات شرکتهای عضو پارک به بازارهای بینالمللی است. به همین منظور باید در ابتدا محصولاتی که پتانسیل حضور در شرایط بینالمللی را دارند، شناسایی شوند.
برنامه ریزی برای جذب «کارگزاران صادراتی» ضروری است
به گفته دکتر چیت ساز، برای دستیابی به اهداف این شورا، وجود «کارگزاران صادراتی» درکشورهای هدف پارک از ضرورت بسیار بالایی برخوردار بوده و این شورا باید در جهت شناسایی کارگزاران ذیصلاح جهت همکاری آنان با پارک اقدامات لازم را انجام دهد.
چیتساز تصریح کرد: اصلی ترین وظایف و اختیارات شورای بینالملل پارک فاوا، بررسی، ارزیابی و تایید تفاهمنامههای همکاری بینالمللی پیشنهادی، از طرف پارک و شرکای تجاری است. در مرحله بعد شرح وظایف کارگروه های زیرمجموعه شورا در چارچوب وظایف کلان شورا، و تهیۀ شیوهنامههای لازم، از ضرورت بالایی برخوردار است.
دکتر چیت ساز با اشاره به روحیه بینالمللی سازی در تجارت اظهار داشت: در تاریخچه جهانی هیچگاه روحیه بینالمللیسازی در تجارت جایگاهی این چنین مطلوب و پویا پیدا نکرده است. تجارت بینالمللی میزان فروش و سود شرکتها را افزایش میدهد، شخصیت و جایگاه آنان را ارتقا میبخشد، اشتغالزایی میکند و مالکان تجاری میتوانند از طریق حضور در بازارهای جهانی نوسانات فصلی را مدیریت کنند.
وی با اشاره به موانع مهم برای حرکت کسبوکارها به فضای بینالمللی خاطرنشان کرد: آمادهسازی محصول یا خدمت برای حضور در بازارهای بینالمللی نیازمند اجرای روندهای بهینهسازی آن محصول متناسب با فرهنگ مخاطبین بازار هدف است و فرایندهای خاص خود را میطلبد؛ اما هزینهبر بودن بررسی، انتخاب و اجرای این فرایندها، از جمله موانع مهم بر سر راه حرکت شرکتها و کسبوکارها به این سمت وسو است.
معاون توسعه بازار پارک فاوا در خصوص تشکیل کارگروههای زیرمجموعه شورای بینالملل پارک گفت: کارگروههای زیرمجموعه شورا به دو دسته «تجاری سازی بینالمللی» و «جذب سرمایههای خارجی و شرکتهای بینالمللی» تقسیم میشوند. همچنین لازم به ذکر است که هر یک از کارگروهها میتوانند از پنج عضو تشکیل شوند که شرط آن حضور حداقل یکی از اعضای شورا در هریک از این کارگروه ها است.
دستورالعمل اعتبار مالی حمایت از تجاری سازی محصول در بازار بینالملل بررسی شد
دستورالعمل «اعتبار مالی حمایت از تجاری سازی محصول در بازار بینالملل» از جمله دیگر موضوعات مورد بحث در اولین نشست شورای بینالملل پارک فاوا بود.
به گفته دکتر چیت ساز، این اعتبار میزان حمایت مالی پارک فاوا است که تحت عنوان اعتبار مالی حمایت از تجاریسازی و توسعه بازار بینالملل توسط پارک به شرکتها پرداخت می شود و کلیه شرکتهای عضو پارک فاوا از مخاطبان این اعتبار می باشند.
در ادامه این نشست، دکتر عباس قنبری، مشاور ارتباطات و امور بینالملل رئیس پارک فاوا و عضو شورای بینالملل با توجه به مدت زمان «یکساله» تعیین شده در دستورالعمل اعتبار مالی حمایت از تجاریسازی محصول در بازار بینالملل گفت: : بازه زمانی 12 ماهه، برای فعالیت بینالملل واقع گرایانه نخواهد بود مگر آن که منظور تنها «تولید محتوا» باشد اما اگر انتظار یک فعالیت بینالمللی را داشته باشیم، این بازه زمانی واقع بینانه نیست.
وی در ادامه افزود: شاید یک بازه 1 تا 2 سال بتواند مناسبتر باشد تا کمی مدت زمان افزایش پیدا کند و شرکتها آمادگی لازم را به دست آورند. همچنین می توان کارهارا فاز بندی کرده و فاز ابتدایی( یک بازه زمانی 6 ماهه) را به مطالعه و بررسی و شناسایی شرکاء خارجی اختصاص داد.
مشاور ارتباطات و امور بینالملل رئیس پارک در پایان افزود: با توجه به این که تدوین این دستورالعمل اولین تجربه است، نیاز بیشتری به تعمل دارد چرا که این دستورالعمل میتواند در آینده به شکل الگو برای دیگر پارکها مورد استفاده قرار گیرد، لذا باید حداکثر دقت و ظرافت را در طراحی این دستورالعمل به کار بست. همچنین نکته حائز اهمیت دیگر این است که بازار بینالملل ریسک بالایی دارد و پارک فاوا باید پیشبینیای هم در خصوص موارد خاص داشته و مکانیزم تصمیمگیری در این حالت را در نظر بگیرد و کشور هدف را از نظر موقعیت و بحرانها و چالشها بررسی کند.
در ادامه، مهندس محمدی، مدیرعامل شرکت گرین وب و عضو شورای بینالملل با اشاره به اهمیت «آموزش» در زمینه بینالمللی سازی تصریح کرد: 12 ماه برای به سرانجام رساندن یک فعالیت و دیدن نتیجه کار زمان کمی است و طبق تجارب در سالهای گذشته، نبود آموزش و آگاهی کافی شرکتها در عرصه بینالمللی از مهمترین مشکلات این حوزه میباشد که شرکتها را دچار بحران میکند و باعث شکست میشود. بنابراین موضوع «آموزش» از اهمیت بالایی برخوردار است و پیشنهاد میشود که در این مکانیسم، افراد دورههایی تعیین شده و دارای استاندارد را بگذارنند تا آمادگی حداقلی را به دست آورند.
در پایان این نشست و در جمع بندی صورت گرفته، قرار شد ادامه بحث در زمینه «شناسایی کارگزاران صادراتی» و نیز «تدوین دستورالعمل اعتبار مالی حمایت از تجاریسازی محصول در بازار بینالملل» به نشست آینده موکول شود.
گفتنی است هفته گذشته رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با صدور احکامی، اعضای شورای بینالملل پارک را منصوب کرد. اعضای این شورا متشکل از دکتر احسان چیتساز، معاون توسعه بازار پارک فاوا، دکتر عباس قنبری، مشاور ارتباطات و امور بینالملل پارک فاوا، دکتر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف کشور، مهندس جعفری، مدیر توسعه فناوری پارک فاوا، مهندس محمدی، مدیرعامل شرکت گرینوب، مهندس ابویی، نماینده مدیرعامل شرکت اتصالصنعتمیانه، آقای کردی رئیس حراست پارک می باشند.
لازم به ذکر است که پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اولین پارک ملی و تخصصی در حوزه آی.سی.تی است که دارای رویکرد «بازار محور» است. لذا تجاریسازی و حضور در بازارهای فناور مختلف از جملۀ مهمترین برنامههای اولویتدار پارک فاوا محسوب میشود.
نظر شما :