با هدف آشنایی با اکوسیستم نوآوری و فناوری؛

دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از شعبه مشهد پارک فاوا بازدید کردند

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۹ کد : ۸۶۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۷۷
روابط عمومی پارک فاوا: دانشجویان رشته‌‌ علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد به منظور آشنایی با اکوسیستم نوآوری و فناوری و نیز فضای کسب‌وکارهای جدید در حوزه تولید محتوای دیجیتال، روز چهارشنبه برابر با ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ از شعبه مشهد پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بازدید کردند.
دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از شعبه مشهد پارک فاوا بازدید کردند

این دانشجویان که از سوی دکتر عباس قنبری باغستان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا؛ مهندس خلیلی، رئیس شعبه مشهد پارک فاوا و نیز مهندس جواد یزدان‌پناه، معاون توسعه فناوری پارک فاوا همراهی می‌شدند، در این بازدید چهار ساعته از نزدیک با آخرین دستاوردهای شرکت‌های فناور در حوزه تولید محتوای دیجیتال آشنا شدند.

شعبه مشهد پارک فاوا با عنوان اولین پارک ویژه تولید محتوای دیجیتال در شرق کشور (Media Park)، در ساختمان قدیمی پست مشهد ایجاد شده است. این شعبه حدود 3000 وسعت دارد. 50 درصد از فضای این پارک به تولید محتوای رسانه اختصاص یافته که امروزه زمینه‌های بسیاری را برای کارآفرینی و صادرات داده‌های فرهنگی کشور فراهم کرده است و از زمینه‌های اولویت‌دار برای پارک فاوا به شمار می‌رود.

دو شتاب‌دهنده «گرین تک» و «نیتک» به عنوان همکاران پارک فاوا در این شعبه مستقر هستند و حمایت از استارتاپ‌ها با برنامه‌های متنوعی از قبیل آموزش و شتاب‌دهی تخصصی در این دو شتاب‌دهنده انجام می‌شود.

دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد در این بازدید از نزدیک با نحوه‌ تولید یک محتوای دیجیتال، بازاریابی و فروش محصول آن آشنا شدند.

بازدید از زیرساخت‌های استودیویی شامل استودیوی کروماکی (پرده سبز)، استودیوی تلویزیونی، استودیوی سینمایی و جلوه‌های ویژه و استودیوهای صدا شامل ۲ استودیوی پادکست و استودیوی دوبله از جمله‌ این برنامه‌ها بود.

در این بازدید که همچنین یک هیئت دانشگاهی از دانشگاه پوترای مالزی حضور داشتند، مدیر اجرایی شتاب‌دهنده نیتک با معرفی اهداف و فعالیت‌های شتابدهنده تحت مدیریت خود گفت: شتابدهنده تولید محتوای دیجیتال نیتک به عنوان نخستین مجموعه‌ در کشور به طور تخصصی به حوزه تولید محتوا در بستر‌های دیجیتالی می‌پردازد.

احمدزاده از تولید محتوای دیجیتال به صورت صنعتی در این مجموعه خبر داد و گفت: حجم پروژه‌هایی که به شرکت‌ها داده می‌شود بسیار زیاد است و ما به سمت تولید صنعتی محتوا رفته‌ایم.

او در تشریح یکی از پروژه‌های دوبله این مجموعه اظهار کرد: یکی از معروف‌ترین فیلم‌های خارجی پس از آن‌ که به بازار آمد، به مدت ۲۴ ساعت کار ترجمه و صداگذاری آن انجام شد و در پلتفرم‌ها منتشر کردیم. وی همچنین تبدیل بیش از 120 هزار کتاب از مجموعه کتاب های آستان قدس به صورت پادکست را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام در این شتابدهنده دانست که در نوع خود بی‌نظیر است.

احمدزاده از نبود نیروی کار متخصص در حوزه تولید محتوای دیجیتال گلایه کرد و گفت: پروژه‌ها زیاد است، اما کسی که بتواند در این حوزه کار کند کم است و متأسفانه افرادی هستند که استعداد در حوزه تولید محتوا دارند اما از کسب درآمد توسط آن بی‌اطلاع‌اند و به این سمت نمی‌آیند.

او با اشاره به اینکه شعبه مشهد پارک فاوا هاب تولید محتوا و خدمات ابری است تصریح کرد: در استودیوها و فضاهای کارِ اشتراکی «خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک»، تمامی شرکت‌ها، استارتا‌پ‌ها و تیم‌های نوآور و خلاقِ مستقر در این مجموعه فعال هستند.

در ادامه این بازدید، دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد همچنین از شرکت‌های فناور بتاتیک، اپ دوز و ایران فراگیر نیز بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن‌ها قرار گرفتند. همچنین در حین این بازدید، برای دانشجویان امکان برقراری ارتباط و تعامل با مسئولان و مدیران شرکت‌های فناور برقرار بود و آن‌ها از نزدیک آخرین دستاوردهای این شرکت‌ها را مورد بازدید قرار دادند. 

لازم به ذکر است که تهیه، تولید و تدوین انیمیشن، بازی، ویدئو، پادکست، پایگاه‌های اطلاع رسانی، کانال‌ها، سایت‌های خرید و فروش، صفحات اجتماعی و... از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی شرکت‌های فناور مستقر در شعبه مشهد پارک فاوا دنبال می‌شوند.

از جمله مهمترین زیرساخت های موجود در شعبه مشهد پارک فاوا می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فضای کار اشتراکی: 270 میز برای استفاده از امکانات فضای کار اشتراکی؛  
  • شتاب‌دهنده‌های تخصصی: گرین تک و نیتک؛
  • استارتاپ استودیو: این استودیوها سالانه میزبان تنها 3 تا 5 استارتاپ هستند تا کیفیت آموزش حفظ شده و احتمال موفقیت استارتاپ‌های مشارکت‌کننده در این طرح افزایش یابد؛ 
  • استودیوهای تخصصی تولید محتوا: در مجموع 8 استودیو صوتی و تصویری به مساحت 1 هزار مترمربع در دسترس علاقه‌مندان و متخصصان حوزه تولید محتوا قرار دارد؛ 
  • آکادمی آموزش و کارآفرینی: استارتاپ‌ها می‌توانند برای افزایش سرعت رشد خود، از آموزش‌های شتاب‌دهنده‌های مستقر در شعبه مشهد بهره‌مند شوند؛ 
  • منتورینگ تخصصی: این مرکز در راستای توانمندسازی استارتاپ‌ها، جلسات مشاوره‌ای متنوعی تحت عنوان طراحی و تدوین مدل کسب‌وکار، تحلیل بازار و مشتری، کمینه محصول پذیرفتنی و سایر مراحل راه‌اندازی استارتاپ موفق ارائه می‌کند؛
  • سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی: خدمات مربوط به این دسته در راستای حمایت از کارآفرینان و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف در دسترس قرار دارند. به این ترتیب، کارآفرینان قادر هستند سرمایه مورد نیاز خود را برای افزایش سرعت تولید محصولات با کیفیت دریافت کنند؛ 
  • سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی:این مرکز در راستای کمک به شتاب‌دهی استارتاپ‌ها، خدمات سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی به مدت 4 ماه به استارتاپ‌ها ارائه می‌کند.

آموزش و کمک به شکل‌گیری تیم‌های فناور، پایه گذاری استارتاپ و کوچینگ نخبگان برای تبدیل ایده به محصول آماده بهره‌وری از جمله دیگر خدماتی است که در شعبه مشهد پارک فاوا توسط شتاب‌دهنده به ذی‌نفعان و از جمله ایده‌پردازان جوان و نخبه ارائه می‌شود و این شتابدهنده تلاش می‌کنند تا با فراهم ساختن بستر آموزشی در یک محیط کارآفرینانه سطح مهارت ایده‌پردازان را ارتقا داده و سبب پیشرفت آن‌ها شوند.

در پایان این بازدید نشست تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه با حضور دانشجویان رشته‌ علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد و با سخنرانی دکتر محمد نظام عثمان، استاد حوزه رسانه و ارتباطات دانشگاه پوترا مالزی برگزار شد.

این استاد دانشگاه مالزی در ابتدای اظهارات خود به اهمیت «دیجیتالیزه» شدن کسب و کارها در حوزه مختلف پرداخت و خاطرنشان ساخت که در حوزه رسانه و ارتباطات، تولید انبوه محتوا به صورت دیجیتالی علاوه بر تحولات ساختاری و قانونی که در این حوزه ایجاد کرده، همچنین به یک صنعت پیشرو و پردرآمد تبدیل شده است.

وی در ادامه به برخی چالش‌های حقوقی و قانونی این صنعت پیشرو پرداخت و مثال‌ها و مصداق‌هایی از این چالش‌ها را هم در کشور مالزی و هم در دیگر کشورها بیان نمود.  

او با اشاره به توسعه وسایل ارتباط جمعی، فناوری‌های نوین و نیز گسترده شدن دامنه و حوزه ارتباطات در سطوح مختلف گفت: امروزه هر شخص می‌تواند یک رسانه باشد و هر آنچه در پیرامون او اتفاق می‌افتد را در فضاهای رسانه‌ای در دسترس در سطح وسیع به اشتراک بگذارد.

نظام عثمان اضافه کرد: اما آنچه که یک خبرنگار را با افراد معمولی در انتشار خبر متمایز می‌کند، اصل اعتبار منبع است و اینکه در نظام رسانه‌ای حرفه‌ای، معتبر و صحیح بودن داده‌های خبرنگار به دلیل رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی است.

گفتنی است که در این این بازدید همچنین زینب السادات فاطمی امین، دبیر دفتر استانی خراسان رضوی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز حضور داشت.

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه پوترا مالزی


نظر شما :