در نشستی با حضور رئیس پارک فاوا

راهکارهای ورود محصولات شرکت‌های فناور به بازار افغانستان بررسی شد

۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۴ کد : ۶۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۰۲
روابط عمومی پارک فاوا: نشست تجاری سازی و ورود محصولات فناور پارک فاوا به بازارهای منطقه‌ای از جمله در افغانستان با حضور رئیس پارک و مدیر عامل کنسرسیوم ایریانا برگزار شد و در آن موضوعاتی مختلفی از جمله «استقرار دفتر نمایندگی استارت آپ‌های افغانستانی در شعبه مشهد پارک فاوا»، «برگزاری نمایشگاه‌­های محصولات به صورت محدود با مخاطبان محدود در شرایط اپیدمی کرونا»، «ایجاد تیمچه فناوری»، «دریافت خطوط اعتباری از دولت ایران برای فروش کالا به افغانستان» و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
راهکارهای ورود محصولات شرکت‌های فناور به بازار افغانستان بررسی شد

در این نشست که روز دوشنبه در شعبه اصلی پارک فاوا در استان البرز برگزار شد، مهندس یزدان پناه، معاون توسعه فناوری پارک، دکتر ذاکرزاده، مشاور رئیس پارک در امور توسعه شرکت‌ها و خوشه سازی نوآوری، و دکتر قنبری، مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک فاوا نیز حضور داشتند.

آمادگی پارک برای میزبانی دفاتر نمایندگی تجار افغانستان در شعبه مشهد

در ابتدای این جلسه دکتر صدیق با اشاره به ساختمان «پست بانک» شعبه مشهد و تغییرات و نوسازی صورت گرفته در آن گفت: اقدامات محوری در راستای تجاری سازی محصولات شرکت‌های مستقر در پارک در سایت مشهد صورت خواهد گرفت تا وارد بازارهای منطقه شویم.

در ادامه دکتر صدیق از آمادگی پارک فاوا برای میزبانی از نمایندگان بازرگان کشور افغانستان در شعبه مشهد پارک خبر داد و گفت: همچنین آماده هستیم تا یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم و امکان استقرار هسته‌­­های فارسی زبان فعال در زمینه آی.سی.تی چه در ایران و چه در افغانستان را فراهم کنیم. علاوه براین، پارک می­‌تواند شرکت‌های نوپا را از کشورهای موردنظر بگیرد و پرورش دهد تا در آینده بتوان از ظرفیت آنها در توسعه مبادلات تجاری بهره گرفت.

رئیس پارک فاوا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت شناسایی شرکاء افغانی برای تسهیل ورود به بازار افغانستان، افزود: می توان این موضوع را در قالب تشکیل «تیمچههای فناوری» بین شرکت‌های فناور دو کشور دنبال کرد که براساس آن می‌توان همچنین ایده حضور  و استقرار شرکت‌های ایرانی در افغانستان را مطرح  کرد تا بتواند زمینه تعامل و همکاری بهتر شرکت‌های مستقر در پارک را برای صادرات محصولات خود فراهم کند.

برگزاری «نمایشگاه‌های تجاری محدود» در ایام اپیدمی کرونا یکی دیگر از ایدههای مطرح شده از سوی رئیس پارک فاوا بود که براساس آن می‌توان با برنامه ریزی دقیق و براساس یک نقشه مطالعاتی جامع از شرایط محصولات، نوع جامعه هدف و ... نمایشگاه‌هایی را به طور محدود برگزار و امکان بازدید علاقه مندان خاص از جمله تجار، بازرگانان، سرمایه گزاران و ... فراهم ساخت.

در بخش دیگری از جلسه، دکتر صدیق برنامه­‌های پارک در زمینه اعطای گرنت‌­هایی برای بین المللی سازی محصولات شرکت­­ها را تشریح و تاکید کرد: برای مبادلات پارک و کشور افغانستان در زمینه تجاری سازی به یک کارگزار معتمد احتیاج داریم تا  به شرکتهای ما برای ورود به بازارهای منطقهای کمک کند.

تشکیل «شورای توسعه روابط بین الملل» در پارک فاوا

رئیس پارک فاوا افزود: اعتبارات پارک فاوا به دو شکل صورت می­­گیرد که یکی اعطای خدمات عمومی از جمله فراهم ساختن شرایط تبلیغ محصولات و تهیه دفترچههای تبلیعاتی و .... به شرکت­­ها است که پارک در این زمینه در نظر دارد تا یک شورای توسعه روابط بین الملل را تشکیل دهد. دومین خط اعتباری، کمکهایی است که به طور کامل برای توسعه محصولات در اختیار شرکت‌­ها قرار می­گیرد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که پارک در حال پیگیری ایجاد یک خط اعتباری دیگر نیز  هست که از هسته و شرکت­­‌های افغانستانی، تاجیکستانی و.. که در شعبه مشهد پارک مستقر شوند، حمایت مالی کند.

آمادگی محصولات پارک فاوا برای تجاری سازی و ورد به بازارهای منطقه ای و بین المللی

در ادامه جلسه، دکتر قنبری، مشاور ارتباطات و امور بین الملل ریاست پارک با بیان اینکه محصولات شرکت­‌های مستقر در پارک از مراحل مختلف و داوری‌های گوناگونی برای بررسی عمق فناوری و کیفیت عبور کرده‌اند، گفت: سرانجام با مصاحبه‌هایی که واحد تجاری سازی پارک با شرکت­ها انجام داد، پتانسیل بالای آنها برای بین المللی سازی سنجیده شد و یکی از ویژگی‌­­های قابل ملاحظه این شرکت‌ها این است که بعضا در داخل کشور دارای بازار ملی هستند و فراتر از آنها، مهم­ترین مزیت رقابتی این محصولات قیمت پایین و کیفیت بالای آنها در مقایسه با محصولات مشابه خارجی است.

طبق گفته مشاور رئیس پارک فاوا، در حال حاضر محصولات شرکت‌های عضو پارک آماده تجاری سازی و ورود به بازارهای بین المللی هستند و طی مذاکراتی که پارک با شرکت‌­ها انجام داده است، عمده این شرکت­ها تمایل دارند تا با کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، تاجیکستان و... مبادلات تجاری انجام دهند.

در ادامه این جلسه، آقای شهپر، مدیرعامل کنسرسیوم ایریانا به معرفی کنسرسیوم تحت مدیریت خود پرداخت و افزود: این کنسرسیوم در حال حاضر متشکل از 58 شرکت فعال در عرصه صادرات و واردات است و ما آمادگی داریم تا از تجربیات خود برای ورود محصولات فناور پارک فاوا به بازهای منطقه‌ای از جمله در افغانستان، عراق، تاجیکستان و ... استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: کنسرسیوم ایریانا همچنین مایل است در نقش «کارگزار» پارک فاوا برای تجاری سازی و بین المللی سازی عمل کند و در این زمینه به خصوص می‌تواند برای ورود محصولات فناور پارک فاوا در بازارهای عراق و افغانستان کمک کند.

مدیر عامل کنسرسیوم ایریانا همچنین اعلام کرده که به زودی یک هیات تجار افغانی به زودی از ایران بازدید خواهد کرد و وی پیشنهاد داد تا این هیات بتواند در مدت اقامت خود در ایران از شعب پارک فاوا در ایران بازدید کند.

در پایان این جلسه مقرر شد موضوعات مطرح شده در این جلسه، طی نشست‌هایی دوجانبه در آینده نزدیک دنبال شود.


 

کلید واژه ها: تجاری سازی بین المللی سازی افغانستان محصولات پارک فاوا دکتر صدیق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کنسرسیوم ایریانا


( ۱ )

نظر شما :