در رویدادکارآفرینی و نوآوری شرکت ملی پست با عنوان «ایده بازار پست»؛

سرپرست معاونت توسعه بازار پارک فاوا: حمایت‌های مالی هدفمند پارک فاوا از طریق اعطای گرنت‌های گوناگون صورت می‌گیرد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۶ کد : ۴۹۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۶۴۷
روابط عمومی پارک فاوا: همزمان با هفته ارتباطات، رویدادکارآفرینی و نوآوری شرکت ملی پست با عنوان «ایده بازار پست» روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت حضوری و مجازی در موزه ارتباطات برگزار شد.
سرپرست معاونت توسعه بازار پارک فاوا: حمایت‌های مالی هدفمند پارک فاوا از طریق اعطای گرنت‌های گوناگون صورت می‌گیرد

محمدعلی جعفری سرپرست معاونت توسعه بازار پارک فاوا در رویدادکارآفرینی و نوآوری شرکت ملی پست با عنوان «ایده بازار پست» در خصوص تولد یک کسب و کار و نقش ساختارهای حمایتی در کشور گفت: برای ایجاد یک کسب و کار در کشور ساختارهای حمایتی مانند مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری وجود دارد. در ابتدای این فرایند معمولاً یک هسته و تیم با برنامه تجاری مشخص که نمونه اولیه یک محصول را دارند، توسط شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری و مراکز رشد حمایت شده و به شرکت‌های دارای محصول پارک‌ها و مراکز توسعه فناوری وارد می‌شوند. پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌ها برای به دست آوردن بازار ملی و در نهایت بازار بین‌المللی کمک خواهند کرد. به عبارت دیگر پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از نوع پارک‏های سمت (تقاضا) بازار است و مکمل خدمات پارک‏های سمت عرضه محسوب می‏شود.

مهندس جعفری با اشاره به دسته بندی اکوسیستم حمایت از توسعه فناوری در کشور گفت: مرحله پیش رشد یا هسته‌ها در قالب MVP+Team+BizPlan، مرحله رشد یا شرکت‌های نوپا در قالب BSP/Product، مرحله توسعه یا شرکت جوان در قالب Product+Market و مرحله بلوغ یا شرکت‌های بالغ و محوری در قالب Portfolio+Market share وجود دارند. پارک‌های دانشگاهی و مراکز رشد تمرکز خود را بر مرحله رشد و پیش رشد قرار داده و پارک‌های علم و فناوری(استانی) بر تمامی این مراحل متمرکز هستند. همچنین پارک‌های فناوری(سمت بازار) مانند پارک فاوا تمرکز خود را بر مراحل توسعه و بلوغ قرار داده است.

مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا در ادامه به ارائه تعریفی از شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) پرداخت و عنوان کرد: شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) پلتفرمی است که در آن پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های دارای مجوز رسمی، با هدف ارتقای سطح فعالیت‌ها در حوزۀ ICT و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، با یکدیگر همکاری می‌‎کنند. پارک فاوا در شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال شرکای استراتژیک مختلفی مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز و کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد واحدهای فناور و شتابدهنده‌ها دارد.

وی تولید و صادرات داده‌های فرهنگی و هنری، ارائه خدمات ابری و صادرات آن به کشورهای منطقه، کاربرد IOT در مسائل امنیت غذایی، مدیریت مصرف آب و شهر هوشمند، ایجاد زیرساخت‌های سیستم عامل باز و فراگیر نمودن کاربرد آن در ایران و کشورهای فارسی زبان منطقه، بومی‌سازی فناوری سخت افزارهای مورد نیاز در صنعت ICT و شبکه ملی اطلاعات و لجستیک هوشمند را از جمله زمینه‌های اولویت‌دار و پروژه‌های پیشران پارک فاوا عنوان کرد.

سرپرست معاونت توسعه بازار پارک فاوا همچنین به چارچوب اعتبارات حمایتی مانند اعتبار جوانه، اعتبار توسعه فناوری، اعتبار رشد، اعتبار خوشه‌سازی و اعتبار بین‌المللی سازی اشاره کرد و یادآور شد: گرنت جوانه حمایت مالی پارک فاوا است که به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده که در راستای دستیابی به MVP در برنامه گرنت فناوری وزارت عتف پذیرفته شده‌اند و توسط پارک فاوا انتخاب می‌شوند، تعلق می‌گیرد. گرنت رشد نیز حمایت مالی پارک فاوا است که به شرکت‌های دوره رشد مستقر در مراکز عضو شبکه تاد تعلق می‌گیرد و با هدف دستیابی به BSP یا ارتقای فناوری لازم جهت افزایش آمادگی ورود به بازار اعطا می‌شود.

جعفری ادامه داد: گرنت توسعه فناوری حمایت مالی پارک فاوا است که به منظور ارتقای فناوری محصولات به شرکت‌های دوره توسعه مستقر در پارک فاوا و شعب آن تعلق می‌گیرد. این اعتبار مشابه اعتبار رشد در شبکه تاد است و با هدف ارتقای فناوری محصولات شرکت‌های مستقر در پارک و شعب آن اعطا می‌شود. اعتبار خوشه‌سازی نیز میزان حمایت مالی پارک فاوا است که تحت عنوان اعتبار خوشه نوآوری توسط پارک به شرکت‌های محور پرداخت می‌شود. هدف از اعطای این اعتبار کمک به ایجاد خوشه‌های نوآوری به صورت ترکیبی از شرکت‌های محور و واحدهای فناور نوپا است. در نهایت اعتبار بین‌المللی‌سازی حمایت مالی پارک فاوا برای بین‌المللی‌سازی کسب و کار شرکت است که به واحدهای فناور مستقر در پارک و شعب آن تعلق می‌گیرد.  

مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا در پایان مشارکت با بخش خصوصی در توسعه فضاهای فیزیکی پارک (واگذاری حق بهره‌برداری طویل المدت و واگذاری در احداث برج های پارک) و توسعه شبکه تاد در شهر مشهد و سمنان را از جمله دستاوردهای پارک فاوا عنوان کرد.

در پایان سخنرانی نیز پرسش و پاسخ پیرامون مباحث عنوان شده صورت گرفت.

لازم به ذکر است؛ در این رویداد، نمایشگاه جانبی دستاوردهای نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پست نیز برپا شد و پارک فاوا با هدف حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در این نمایشگاه حضور یافت.
 

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات ایده بازار پست نمایشگاه


نظر شما :