با هدف آشنایی و تعامل بیشتر؛

مدیرعامل دیجی کالا از پارک فاوا بازدید کرد

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۳۵۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۴۸
روابط عمومی پارک فاوا: مدیرعامل دیجی کالا، دیجی نکست و هیئت همراه با هدف آشنایی با ظرفیت‌های پارک فاوا و ارزیابی امکان همکاری‌های مشترک روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ از پارک فاوا بازدید و با مقامات این پارک به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مدیرعامل دیجی کالا از پارک فاوا بازدید کرد

دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، در ابتدای جلسه و ضمن خوشامدگویی، پارک فاوا را به استناد اساسنامه موجود، پارک ملی و بین‌المللی عنوان کرد و گفت: پارک فاوا یکی از قطب‌های اصلی توسعه علم و فناوری استان البرز که شعار خود را استان علم و فناوری می‌داند، است. پارک فاوا علاوه بر اینکه در 22 استان کشور به فعالیت نرم‌افزاری مشغول است؛ یعنی فعالیت‌های پژوهشی که در پارک‌های استانی هستند را حمایت می‌کند، در استان‌های البرز، سمنان، مشهد و ساری(در دست احداث) شعبه دارد.

دکتر صدیق دامغانی‌زاده در ادامه ضمن اشاره و معرفی پارک‌های جهان، رسالت کلان پارک فاوا، توسعه اقتصادی و تعمیق تکنولوژی شرکت‌ها با هدف افزایش توان رقابت‌‏پذیری دانست و گفت: به همین دلیل از یک جنبه پارک‏‌ها را باید نسل جدیدی از سازمان‌‏های پژوهشی تلقی نمود که در آن به ‏جای  محققین مستخدم دولت، محققین شاغل در بخش خصوصی به انجام تحقیقات مشغول‌اند. به عبارت دیگر، نتیجه عملیات صحیح پارک‌ها «توسعه اقتصادی بر پایه توسعه فناوری»، «نقش‌آفرینی جدی در بومی‌سازی فناوری و تکمیل زنجیره ارزش» و «افزایش تعداد و حجم شرکت‌ها و اتکای انها به فناوری بومی» خواهد بود.

مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: همچنین لازم به یادآوری است که مطابق قانون در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات مقررات منطقه آزاد حاکم است و احتمالاً پارک فاوا اولین پارکی خواهد بود که منطقه آزاد آن را ایجاد می‌کنیم. در این پارک تمام محصولات شرکت‌ها در سال یک بار ارزیابی می‌شوند و به این ترتیب، مزایای قانونی موجود در جهت عملکرد شرکت‌های منتخب استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت تحول سود در حدود 60 تا 70 سال گذشته یادآور شد: در دهه 40-50 میلادی قرن گذشته، عمده سود در «تولید» بوده و بخش کمی از آن در «نوآوری» و «فروش و بازاریابی» قرار داشت. حدود دهه 70-80 ارزش تولید کم شده و نوآوری و فروش و بازاریابی رشد یافتند. در دهه 90 به بعد نیز سود در تولید به حداقل رسیده و عمده سود در نوآوری و بازاریابی قرار گرفت. به عبارت دیگر امروزه در دنیا «اقتصاد دیجیتال» و «حوزه ICT» منجر به کسب سود به صورت تصاعدی خواهد شد. در واقع حوزه ICT می‌تواند ماشین اقتصاد دولت را از گِل به بیرون کشیده و محرک آن باشد. به عبارت دیگر اگر دولت بخواهد در سال‌های آتی در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند که از آن درآمد داشته باشد، آن حوزه،ICT  خواهد بود.

دکتر صدیق دامغانی‌زاده «پروژه‌های پیشران»، «برنامه‌های عملیاتی»، «آزمایشگاه‌‏ها و تجهیزات»، «ارزیابی و کنترل دوره‏‌ای شاخص‏‌ها» و «خدمات» را مؤلفه‌های اصلی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و تصریح کرد: صادرات داده‌های فرهنگی و هنری، ارائه خدمات ابری و صادرات این خدمات به کشورهای منطقه، کاربرد IOT در مسائل امنیت غذایی، مدیریت مصرف آب و شهر هوشمند، ایجاد زیرساخت‌های سیستم عامل باز و فراگیر نمودن کاربرد آن در ایران و کشورهای فارسی زبان منطقه، بومی‌سازی فناوری سخت‌افزاری مورد نیاز در صنعت CT و شبکه ملی اطلاعات و لجستیک هوشمند (حمل بار به وسیله پهپاد و IOV) از پروژه‌های پیشران پارک فاوا هستند.

دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده تصریح کرد: شتابدهنده‌ها در کشور نقش بسیار مهمی دارند اما متأسفانه در ایران موفق عمل نکرده‌اند که ناشی از عدم تناسب تکنیک‌های استفاده شده و کار انجام شده است. امروز در دنیا مسئله نوآوری باز یا open innovation موضوع بسیار جدی‌ای است. انجام بخشی از این فرآیند (خوشه سازی) در صنعت خودرو و در دورۀ ساپکو آثار خود را به خوبی نشان داد. ساپکو توانست خوشه مناسبی را برای خود ایجاد کند که اندازه بیزینسی ایران خودرو را تغییر دهد. محوریت خوشه سازی نوآوری، بازار بوده و در شرایطی فعالیت شتابدهی و مرکز نوآوری موفق عمل می‌کند که بازار آن مشخص باشد.

مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا با اشاره به گرنت حمایت از توسعه خوشه‌های نوآوری یادآور شد: یکی از گرنت‌هایی که پارک فاوا به شرکت‌ها اعطا می‌کند، گرنت حمایت از توسعه خوشه‌های نوآوری است. ما معتقدیم که شرکت‌های بزرگ دارای زیرساخت‌های مناسب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند و می‌توانند از هسته‌های فناور پذیرایی کرده و آن‌ها را در درون خود رشد دهند. از سوی دیگر هسته‌هایی وجود دارد که به لحاظ علمی ظرفیت بالایی داشته و می‌توانند در بخش تحقیقات به شرکت‌ها کمک کنند. 

وی ادامه داد: هدف پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در اعتبار حمایت از توسعه خوشه‌های نوآوری این است که ترکیب مناسبی از شرکت‌های بزرگِ دارای بازار و ایده و هسته‌‌های نوپا ایجاد کند. به عبارت دیگر هدف پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از اعطای گرنت حمایت از توسعه خوشه‌های نوآوری، کمک به ایجاد خوشه‌های نوآوری به صورت ترکیبی از شرکت‌های محور و واحدهای فناور نوپا، با هدف توسعه نوآوری و فن‌آفرینی توسط واحدهای فناور نوپا و ورود محصولات آن‌ها به بازار به کمک شرکت‌های محور با خدمات منتورشیپ و زیرساخت و سخت‌افزاری است.

دکتر صدیق دامغانی‌زاده هدف پارک فاوا از اعطا و واگذاری گرنت حمایت از توسعه خوشه‌های نوآوری را دستیابی به MVP  و BSP و «داشتن بازار اثبات شده برای شرکت فناور محور» و «قرارداد تضمین خرید محصول و یا سهام شرکت زایشی ایجاد شده» را از شرایط اعطای اعتبار عنوان کرد.

مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا در پایان یادآور شد: شتابدهی برای کشور بسیار مهم است اما چالش‌های زیادی دارد. پارک فاوا به این موضوع علاقه داشته و آماده همکاری با دیجی کالا را دارد. 

امیر صالحی مدیرعامل مرکز نوآوری‌های دیجی‌کالا ضمن تشکر از پارک فاوا به معرفی دیجی نکست پرداخت و گفت: دیجی‌نکست مرکز نوآوری و شتابدهنده دیجی‌کالا است که با محوریت هوش مصنوعی، بر استارتاپ‌های متمرکز بر حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. به عبارت دیگر دیجی‌کالا نکست، بازوی نوآوری دیجی‌کالا است که با هدف اتصال بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک ایران به استارتاپ‌های برتر کشور شکل گرفته است. 

وی تصریح کرد: در دیجی‌کالا نکست ایده‌های نوآورانه و تکنولوژی‌محور به طور عمومی و تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی، به راهکارهایی برای حل مسائل روز کسب‌وکارهای آنلاین و تکنولوژی محور می‌انجامند. دیجی‌کالا نکست برای توسعه این تکنولوژی‌ها حامی استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه تجارت الکترونیک، سرویس‌های ابری، لجستیک و اینترنت اشیا است.

سعید محمدی، مدیر عامل دیجی کالا نیز در ادامه ضمن تشکر از دکتر صدیق دامغانی زاده برای معرفی پارک فاوا گفت: دیجی کالا 15 سال است که فعالیت خود را آغاز نموده است. در این سال‌ها متوجه شدیم که هر چقدر هم در دیجی کالا تیم‌های توانمند و فعالی داشته باشیم، راه حل‌های مورد نیاز به تنهایی یافت نمی‌شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که بیشتر اوقات تیم های مستعد نیز تمایل ندارند که زیر سقف یک شرکت قرار بگیرند و کار کنند. 

وی ادامه داد: به همین منظور دیجی نکست به عنوان مرکز نوآوری دیجی کالا با این هدف، در کنار دیجی کالا و در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک (E-Commerce) به معنای عام خود ایجاد شده است. آکادمی(پلتفرم شبکه سازی و آموزش هوش مصنوعی)، پژوهش(حل مسائل صنعت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته توسط پژوهشگران)، برنامه‌های استارتاپی(تیم سازی و ایجاد استارتاپ‌های متمرکز بر فناوری‌های پیشرفته) و سرمایه گذاری(سرمایه گذاری و همراهی با استارتاپ‌های متمرکز بر فناوری‌های پیشرفته) از بخش‌های مختلف دیجی نکست است.

مدیر عامل دیجی کالا در پایان آمادگی و تمایل خود را برای همکاری و تعامل با پارک فاوا ابراز کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه زمینه‌های همکاری مشترک، شرایط استقرار و افزایش تعامل میان پارک فاوا و دیجی کالا بررسی شد. 

لازم به ذکر است؛ در این جلسه علاوه بر دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ جواد یزدان‌پناه، معاون توسعه فناوری پارک فاوا؛ دکتر نمکی، مشاور رئیس پارک فاوا؛ مهندس محمدعلی جعفری، مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا؛ امیر صالحی، مدیرعامل مرکز نوآوری‌های دیجی‌کالا؛ سعید محمدی، مدیر عامل دیجی کالا، آقای محمدی فعال در حوزه بازار سرمایه و علیرضا کامرانیان‌فر، مدیر توسعه کسب و کار دیجی کالا حضور داشتند.

کلید واژه ها: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات دیجی کالا دیجی نکست


نظر شما :