پارک فاوا در نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست حضور یافت
نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته با هدف آشنایی با زیستبوم صنعت پست با یکدیگر، تعامل شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی، عرضه توانمندیها و ظرفیتهای پست و انتقال تجربه و استفاده از دانش مدیران برگزار شده است.
زیرساختهای کشور برای هوشمند شدن پست آماده است
در نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساختهای کشور را برای هوشمند شدن پست آماده دانست و گفت: توزیع مرسولات باید در زمان مقرر و با دقت «دقیقه» انجام شود. بحث اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای الکترونیکی در کشور ما به سرعت پیش رفته است و ۹۸ درصد از پولهای ما به شکل الکترونیکی جا به جا میشود. این موضوع نشان میدهد که زیرساختها در کشور ما آماده است.
زارعپور خاطرنسان کرد: جمهوری اسلامی ایران نه فقط در شهرها، بلکه در روستاها جزو چند کشور دنیا در دسترسی به اینترنت است. در ۲۰ ماه گذشته نزدیک به چهار هزار روستای جدید به شبکه اینترنت متصل شدند و ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و تا پایان امسال روستایی نخواهیم داشت که به اینترنت متصل نباشد. پروژه بزرگ فیبرنوری از زیرساختهای مهم اقتصاد دیجیتال است. اکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و تا پایان ۱۴۰۴ میتوانیم ۲۰ میلیون پوشش برای خانوار ایجاد کنیم. در حوزه سکو و پلتفرم نیز ما جزو کشورهایی هستیم که پلتفرمهای بومی خود را داشتیم. از سالها قبل افرادی زحمت کشیدند و ما را از پلتفرمهای خارجی بینیاز کردند. این افراد سرداران استقلال کشور هستند.
وی زیرساخت لجستیک هوشمند را برای اقتصاد دیجیتال مهم دانست و گفت: هفته گذشته در سفر به اندونزی با یکی از اساتید دانشگاه جاکارتا صحبت کردیم که میگفت مردم از طریق خرید اینترنتی کار میکنند و ۲ عامل باعث اعتماد مردم شده است؛ یکی این که سیستم جا به جایی کالا بسیار پیشرفته است و دیگری تضمین کالای خریداری شده است که کشور ما نیز در این بخش قدمهایی برداشته است. در آیین نامهای که در دولت تصویب کردیم بانک مرکزی مکلف به ایجاد ساز و کارهای این مسئله شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با وجود زحماتی که کشیده شده است ما هنوز راه درازی برای دستیابی به پست هوشمند داریم و باید حداکثر استفاده را از هوش مصنوعی و کلان داده انجام دهیم. ما باید به این نقطه برسیم که کالاهای خریداری شده مردم در دقایق مشخص شده به دست افراد برسند، این در حالی است که شخصاً از مردم پیامکهایی دریافت میکنم که تأخیر چند ساعته یا روزانه دارند. باید به سمتی برویم که کالاها در زمان مقرر توزیع شوند. اگر به چنین جایگاه رسیدیم، یعنی سیستم و لجستیک ما هوشمند شده است تا موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کند. در این مقوله خاص باید کارگروهیهایی مشخص شوند تا پست هوشمند را در شرکت ملی پست و اپراتورهای بخش خصوصی دنبال کنند.
وی در پایان یادآور شد: این نمایشگاه باعث میشود تا از ظرفیتهای مهمی که در این حوزه وجود دارد برای لجستیک هوشمند و خدمات با کیفیت استفاده شود.
حرکت شرکت ملی پست به سمت هوشمندسازی با استفاده از توان دانشبنیانها
محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست در مراسم افتتاح نخستین همایش و نمایشگاه بینالمللی صنعت پست کشور گفت: امیدواریم که با تلاش و پشتکار خود بتوانیم در سالهای آینده این نمایشگاه را به صورت پربارتر برگزار کنیم و شاهد حضور بخشهای خارجی نیز در این رویداد باشیم. ما با شعار «پست برای همه» در تلاشیم تا بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی و تنومندی پست در سراسر کشور باشیم. به همین دلیل تلاش میکنیم که ادبیات پست را به ادبیات صنعت پست در سطح کشور اضافه کنیم تا بتوانیم زمینه ساز سرمایه گذاری برای جوانان در کل کشور باشیم.
لیائی ادامه داد: ما امروز مفهومی را به صنایع کشور اضافه میکنیم تا منبعی برای ایجاد اشتغال و استفاده از توان نخبگان باشد و بر همین اساس با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان با سرعت تمام به سمت پست هوشمند حرکت خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: تا قبل از کرونا ذائقه مردم به سمت استفاده از کالاهای تجارت الکترونیک و از سمت پاکت به سمت بستهها رفته است. در گذشته ۳۰۰ میلیون ترافیک پستی در سال داشتیم و اکنون نیز در این حدود است. البته ۱۲۰ میلیون قبض خدماتی داشتیم که ترافیک اصلی شرکت پست بود و موزعین ما این قبوض را توزیع می کردند. اکنون ترافیک ۳۰۰ میلیونی است اما امکانات ما همچنان همان امکاناتی است که به پاکتهای کوچک اختصاص داشت.
وی رویکرد شرکت ملی پست را حرکت به سمت پست هوشمند جهانی عنوان کرد و افزود: اگر مانند گذشته از همان امکانات استفاده کنیم، فشار زیادی به منابع انسانی میآید. به همین دلیل برنامهریزی شده با استفاده از صنعت دانش بنیان به سمت تحول حرکت کنیم. باجههای پستی ما باید به سمتی بروند که برای قبول کالاهای بالای ۲ کیلوگرم مناسبسازی شوند و سیستم هوشمند سورتینگ ما بتواند کالاها را با سرعت بیشتری تجزیه کند. رویکرد ما حرکت به سمت پست هوشمند جهانی است.
شرکت ملی پست امروز نقش فعالی در صنعت اقتصاد دیجیتال دارد
در ادامه این همایش محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: شرکت ملی پست به عنوان یک مکمل، توسعه دهنده و تکمیل کننده جاهای خالی اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک جایگاه خاصی برای خود تعریف کرده است. امیدواریم در نمایشگاه سال بعد شاهد افتتاح طرحهای خوبی در حوزه پست باشیم.
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت افزود: تولید ۱۳ تجهیز پرکاربرد فناوری اطلاعات که آرزویی در این حوزه بود را با کمک معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات آغاز کردیم. بسیاری از این تجهیزات در گذشته از خارج وارد میشد و اکنون ساخت بومی آن آغاز شده است. شرکت ملی پست به عنوان مکمل و توسعه دهنده خلاهای اقتصادی دیجیتال امروز نقش فعالی در صنعت اقتصاد دیجیتال دارد و قدردان شرکت ملی پست هستیم. امیدواریم در آینده شاهد افتتاح طرحهای خوبی در این صنعت باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: این شرکت روشهای سنتی را کنار گذاشته و ما هم به عنوان وزارت صمت به وزارت ارتباطات در توسعه شرکتهای دانش بنیان کمک خواهیم داشت.
پست بانک ایران به اندازه خود در مهار تورم و رشد تولید کمک میکند
در ادامه بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به اینکه مهار تورم با کاهش هزینههای مبادلات و رونق تولید با ارائه خدمت مفید و مؤثر برای تولیدکننده رقم می خورد گفت: این اتفاق با همگرایی دستگاه های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام میشود. یک روی سکه تحولات صنعت لجستیک و پست و روی دیگر آن موضوع تراکنش های مالی و حمایت های مالی این تحولات است.
شیری در پایان با تأکید بر اینکه پست بانک ایران به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات نقش مهمی در این حوزه ایفا می کند، تصریح کرد: در عصر حاضر که اقتصاد به سمت اقتصاد بی وزن در حرکت است، تحولات صنایع حمل و نقل، لجستیک و پست اجتناب ناپذیر است و مترادف آن نیز صنعت مالی باید تحولات خود را رقم بزند. نتیجه این فعالیت ها، خدمت رسانی به جامعه و ذی نفعان با حداقل هزینه خواهد بود و این موضوع تداوم دهنده شعار سال به عنوان برنامه محوری تمام دستگاه های اجرایی برای مهار تورم و رشد تولید است.
گفتنی است؛ این نمایشگاه از ۸ خردادماه آغاز و تا ۱۱ خردادماه در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برپا خواهد بود.
نظر شما :