معاونت فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های بین المللی سازی پارک فاوا حمایت می‌کند

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۷۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۹۳
روابط عمومی پارک فاوا: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از برنامه های تجاری سازی محصولات شرکت‌های پارک فاوا در سطح بین الملل استقبال کرد و وعده داد با تشکیل کارگروه مشترک، همکاری‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.
معاونت فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های بین المللی سازی پارک فاوا حمایت می‌کند

دکتر مهدی محمدی، روز چهارشنبه در بازدید از پارک فاوا و در نشستی که با حضور دکتر ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری، دکتر محمد جعفر صدیق، رئیس پارک فاوا و جمعی از مسئولان پارک برگزار شد، اعلام کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های ابتکاری پارک برای جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج حمایت مالی می‌کند. 
در ابتدای این نشست که در سالن همایش‌های شعبه «البرز» پارک فاوا برگزار شد، رئیس پارک فاوا گزارش جامعی از فعالیت‌های پارک تحت مدیریت وی ارائه داد. 
دکتر محمد جعفر صدیق رسالت اصلی پارک فاوا را توسعه اقتصادی و تعمیق تکنولوژی شرکت‌ها با هدف رقابت پذیری آن‌ها نه فقط در داخل، بلکه در سطح خارج از کشور دانست و افزود: در انتهای این رسالت، محصولاتی که ظرفیت جهانی شدن را دارا هستند، باید بتوانند امکان فروش محصولات خود در بازار بین المللی را به دست آورند. 
وی مهم ترین وجه تمایز پارک فاوا با دیگر پارک‌های فناوری را در «کارکرد پارک فاوا» دانست و گفت: دیگر پارک‌ها تنها به مسئله تقاضا می‌پردازند اما پارک فاوا وظیفه تولید و عرضه کالا را به بازار فروش دارد. به عبارتی پارک فاوا یک پارک استارت آپی نیست، بلکه پارکی است که میزبان شرکت‌های توسعه یافته و دارای محصول، است. 
دکتر صدیق افزود: ماموریت پارک فاوا چند عنصر اصلی دارد: 1-کمک به رشد شرکت‌های جوان در حوزه ICT و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های توسعه یافته، 2-توسعه تعاملات بین الملل حوزه ICT ، 3-جذب نخبگان و معکوس سازی روند مهاجرت نخبگان و 4-شبکه سازی مراکز رشد کشور و اتصال شرکت‌های رشد یافته در مراکز رشد به بازار.
محمد جعفر صدیق در خصوص محورهای اصلی فعالیت‌های پارک ادامه داد: محورهای اصلی فعالیت‌های پارک فاوا به چهار دسته تقسیم می‌شوند 1-پروژه‌های پیشران پارک که این پروژه‌ها ذات اقتصادی دارند و دارای اهمیت ملی هستند از جمله پروژه صادرات داده‌های فرهنگی و هنری، 2- برنامه‌های عملیاتی پارک  و از جمله هزینه‌هایی که برای شرکت‌های مستقر هزینه می‌شود تا بتوانند خودشان را تقویت و توسعه دهند، 3-ایجاد و ساخت آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مدرن در پارک و 4- ارزیابی و کنترل دوره‌ای شرکت‌ها براساس شاخص‌های مدرن و متقن.   


حمایت حوزه معاونت از برنامه‌های تجاری سازی محصولات پارک فاوا 


 در ادامه این نشست، دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با استقبال از برنامه‌های تجاری سازی پارک فاوا در سطح بین الملل، از مکانیسم‌های مختلف حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری از فعالیت شرکت‌ها و پارک‌های فناوری سخن به میان آورد و خاطر نشان کرد که معاونت فناوری ریاست جمهوری هم در حوزه توسعه صادرات محصولات فناور شرکت‌های پارک فاوا و هم در حوزه جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج آماده است از برنامه‌های ابتکاری پارک حمایت کند.
در ادامه این نشست، روح الله استیری، مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت فناوری ریاست جمهوری، نیز افزود:  در خصوص نحوه کار و  حمایت از شرکت‌های مستقر، پارک فاوا می‌تواند به عنوان کارگزار، هم به مرکزی برای توسعه صادرات محصولات فناور تبدیل شود و هم به پایگاه جذبی برای متخصصین ایرانی خارج از کشور. 
وی ادامه داد: به طور مثال، شرکت‌های پارک فاوا می‌توانند از شرکت‌های خارجی پروژه‌های بزرگ را تحویل گرفته و برای اجرا به داخل ایران وارد کنند. سپس این پروژه‌ها میان شرکت‌های ایرانی برای انجام کار تقسیم و بعد از پایان پروژه آماده تحویل و ارائه می‌شود. در این میان وظیفه ما حمایت از شرکت‌های ایرانی در انجام بهینه این پروژه‌ها است. 
استیری خاطرنشان کرد: سیاست معاونت علمی این است که از هر برنامه  بین المللی که پارک در بحث صادرات و موضوعات دیگر بخواهد انجام دهد، حمایت کند، به ویژه برنامه‌هایی که در مسیر کسب و کار مانند توسعه صادرات و انتقال فناوری یا هرچیز دیگر هستند.


تجاری سازی محصولات شرکت‌های فناور، مهمترین دستور کار بین المللی پارک فاوا


در ادامه این نشست، مشاور ارتباطات و امور بین الملل ریاست پارک فاوا از برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در پارک فاوا با هدف فراهم ساختن شرایط لازم، به خصوص از منظور تولید محتوا، برای تجاری سازی سخن گفت.
دکتر قنبری افزود: طی یکسال گذشته و طی فرایندهای تخصصی و داوری های متقن، بیش از 20 محصول از بین تمامی شرکت‌های فناور پارک برای تجاری سازی در سطح بین الملل انتخاب شده‌اند و هم اکنون این محصولات شرایط و ظرفیت لازم برای صادرات را دارند. 
مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک با اشاره به راه اندازی سایت اطلاع رسانی پارک فاوا گفت: تمامی محتواهای لازم در خصوص محصولات منتخب و نیز ویژگی‌ها و مشخصات فنی آنها هم اکنون به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تهیه و قابل دسترس است. 
دکتر قنبری با اشاره به برنامه راه اندازی شورای بین المللی سازی محصولات فناور شرکت‌های پارک فاوا افزود: تمامی برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای تجاری سازی محصولات براساس استانداردهای روز جهانی صورت می‌گیرد. 
در پایان این نشست دکتر هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به بحث‌های صورت گرفته، تاکید بسیاری بر روی برنامه‌های حمایت از دانش آموخته‌های ممتاز و هم چنین بازگشت نخبگان و مهاجرت معکوس آن ها کرد. افزون بر آن مسئله صادرات داده‌های فرهنگی کشور ایران به دیگر کشورها، از دیگر مباحث مهم بود که وی بر انجام آن براساس اهداف و برنامه‌های مشخص تاکید کرد. 
به گفته دکتر هاشمی در حال حاضر مهم‌ترین هدف ما، عملیاتی کردن طرح‌ها و تعیین ظرفیت‌ها و توانایی‌های ما در برابر این موضوعات است. چرا که شناسایی توان کاری در برنامه ریزی و انجام کارها بسیار تاثیرگذار است.
با توجه به تاکید دکتر هاشمی و نیز استقبال ریاست پارک فاوا از عملیاتی کردن موضوعات مورد بحث، قرار شد کارگروه مشترک بین پارک فاوا و نیز ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پیگیری این موضوعات تشکیل شود.

 

کلید واژه ها: پارک فاوا محصولات پارک فاوا تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری


نظر شما :